Köpa folkbåt

Folkbåten är en robust konstruktion, och några direkt svaga punkter finns ej. Ska du köpa en Folkbåt för enbart turseglig är det därför inte så mycket att säga om just Folkbåten. En grundlig inspektion av hela båten, gärna tillsammans med en erfaren kamrat, bör självklart göras före själva köpet. Dock finns en del allmänna tips även för turseglaren nedan.

Om du tänker sälla dig till en växande skaran som kappseglar Folkbåt kan däremot några råd vara på sin plats.

Ny Plastbåt

Nya plastbåtar tillverkas i Danmark och Tyskland. Den största tillverkaren är Folkebådcentralen som gör ca 30 nya plastfolkor om året – tillverkningen sker delvis i Estland för att hålla nere priset. Folkbåten har tillverkats i plast sedan 1976, och drygt 1000 folkbåtar i plast har nu tillverkats. Samtliga tillverkare är seriösa och licensierade av Skandinaviska Seglarförbundet. Nya segelbåtar är inte billiga idag, men produktutveckingen har gjort att de plastfolkbåtar som säljs idag verkligen är läckra och av hög kvalitet.

Ny Träbåt

Nya träfolkbåtar byggs idag främst i Tyskland, Danmark och Schweiz. Vilket varv som helst kan dock förstås bygga en ny träfolkbåt, en och annan båt byggs också av båtbyggarskolor och av amatörer. En ny träfolbåt blir idag mycket dyr om ett varv ska bygga den, och därför byggs det gissningsvis bara en eller två per år idag. Kommer du på idén att bygga en så har folkbåtsklubben spantmallar, bordmallar och en hel del know-how – hör av dig. En ny varvsbyggd träfolkbåt från till exempel Schweiz eller Danmark är dock en blandning av en möbel och en gräddbakelse. Du bräcker garanterat grannens Porsche eller Container-37.a.

Kombinationen trä-plast

Entypsreglerna är skrivna så att i princip valfri del av båten kan byggas i trä, och en annan del i plast. Kombinationen plastskrov, plastdäck och träruff är t ex populär – mycket vackra och ändå lättskötta båtar fås.

Begagnad plastbåt

Alla begagnade plastbåtar är kompetenta kappseglare och ligger bra till
viktsmässigt. Klinkbyggnaden ger mycket styva skov som aldrig blir utseglade.
Utbudet av begagnade plastfolkbåtar i Sverige är ganska litet, eftersom det bara
finns ca 120 plastfolkbåtar i Sverige. Efterfrågan har varit stor de senaste åren,
och priset på begagnade plastfolkbåtar har stigit. Mellan 80.000 och upp till
180.000 för en fräsch båt som har 10 år på nacken är hyggliga riktmärken.
Danskbyggda båtar brukar ligga lite högre i pris än svenskbyggda.

Mer att välja på vinns det om man även letar i Danmark, Tyskland och Finland. Klicka fram "Till-salu-sidorna" på Danska och Tyska Folkbåtsklubbarnas hemsidor – du kommer lätt dit via länkarna på denna hemsida. Det förefaller ej skilja så mycket i pris mellan Sverige och grannländerna idag, och ofta är båtarna mycket fina och välutrustade i Danmark och Tyskland.

Några byråkratiska hinder finns ej heller längre sedan EU kom till – det är bara att köra hem en köpt båt. Se dock till så att du får med båtens klassbevis – Svenska Seglarförbundet skriver då bara ut ett svenskt klassbevis på båten mot en måttlig kostnad (800 SEK våren -03) och du får ett svenskt segelnummer.

Begagnad träbåt

Stort utbud finns på begagnade träfolkbåtar. Skicket kan variera från vrak till möbel. Priserna är förvånansvärt låga, även för välskötta båtar, men har stigit något senaste åren. 25.000 till 50.000 kronor brukar det handla om för en hyggligt välskött båt. Mycket båt för pengarna, och glädjen (men också arbetet) att äga en träbåt. Intresset för att renovera äldre träfolkor tycks vara i stigande också.

Några direkta svaga punkter finns som sagt inte, men en grundlig undersökning av båten är att rekommendera. Röstjärnsinfästningarna kan vara svagt gjorda från början och börjat bli trötta – särskilt viktigt att kontrollera detta om man ska kappsegla båten lite hårdare. Trät undersöks genom att knacka med en liten hammare – ett stumt ljud ska fås. Om misstänkt dovt ljud kan man sticka försiktigt med en nål eller mycket liten kniv, detta bör förståss göras i säljarens sällskap. Det har funnits fall där man råkat på röta på oväntade ställen som t ex för- eller akterstäv (som ju är gjorda av ek). Att ha med någon som kan lite om träbåtar är att rekommendera om man är ovan.

För kappseglaren rekommenderas att man försöker skaffa sig en uppfattning om båtens vikt. Vikten på gamla träfolkor kan variera upp till ca 300 kg i extremfallen. En båt som tidigare gått bra på kappsegling bör ju ha en acceptabel vikt, men säkrast är ju att väga båten före köpet. Det är lätt att väga en Folkbåt – Folkbåtsförbundet har också en våg att låna ut. Ligger båten i sjön lossar du bara akterstaget varefter båten kan lyftas i sling i en kran, masten behöver alltså ej tas av. Vågen hängs mellan krankroken och slingen. Minimivikten är 1930 kg på helt tom båt, upp till 100 kg över detta värde brukar anses acceptabelt om man ska kappsegla. Har du köpt en för tung båtär detta nästan omöjligt att rätta till i efterhand. Det andra som ju är viktigt för kappseglaren är bottenfinishen, men den kan man ju alltid ordna med visst arbete. Ring gärna oss i Folkbåtsklubben för tips om du ska köpa en träfolkbåt för kappsegling. Ofta känner vi till båten, eller varvet som byggt båten och kan ge andra tips.

Anders Olsen

One response to “Köpa folkbåt

  1. Torstein Dahl Johansen

    Hei jeg har fått tips om at kanskje Anders Olsen kan hjelpe meg med et spørsmål om min kjære Folkbåt og jeg tillater meg her en mail fra Steinkjer i Nord Trøndelag i Norge. Jeg er eier av Folkbåt nr 134 Ellinor – bygget i 1947 i Kungsør. Jeg seilte den fra Gøteborg til Steinkjer i 2008, og har stelt pent med den. Jeg er møbelsnekker med eget snekkeri og har de beste muligheter. Båten er i svært god stand bortsett fra ett helt avgjørende forhold. Kjølstokken og deler av for- og akterstavn i eik er dessverre råtten i midten og skal byttes et av kommende år. Foreløpig er det hold nok, men jeg har tenkt å avsette tid til å bytte dette.

    Mitt spørsmål er følgende: Kan jeg fortsatt stole på kjølboltene på en så gammel båt med råteskade i kjølstokk? Jeg vil anta båten har hatt råteskade i minst 10 – 15 år. Kjenner du til erfaring med dette. Kan jeg legge båten på vannet også i år og føle meg trygg?

    Takknemlig for svar i en eller annen form

    Vennlig hilsen
    Torstein Dahl Johansen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *